arminsamandi - för vem annars hade sagt sanningen?

Bara lyssna på mig så garanterar jag er att ni kommer att bli bättre personer.

Två timmar klor-inandning vore bra för alla människor.

Publicerad 2010-02-13 16:07:26 i Allmänt,

Hur skönt är det inte att göra om vanor man brukade göra för många år sedan? Jag minns de gråa och tråkiga söndagarna jag, Aniya och pappa spenderade i Åby simhall när mamma alltid jobbade. Simma, simma, simma runt i 2 timmar för att sedan avnjuta avkopplingen i bastun. Förra veckan gjorde jag det med ungarna, dock med lite modernare förfining då vi var i upplevelsebadet - men bastun sitter fortfarande kvar i ryggmärgen och det var nostalgiskt att gå in där igen.

Det som sitter kvar speciellt från simhallen var varje gång man lämnade faciliteten och när man kände den första vindpusten och kloret som for ut genom näsan. En gång i veckan, varje månad i ett helt år brukade vi åka dit. Ja just det, jag höll ju på att glömma att säga att vi alltid åt en glass eller köpte godis i godismaskinen på vägen ut. Det var få gånger man drog utan att smaska i sig något gott. Får inte heller glömma att man alltid sov varje gång man kom hem.

De här två timmarna är viktigt i självklarhet för fysisk användning, men det är också psykiskt påverkande. Vi alla har vart med om den där jobbiga stresspåverkande-hyperaktiva veckan där allt bara går snabbare än da'a, nej skämt åsido - det går fört fort innan man hinner stanna upp mitt i all jetlag och bara njuta av tiden. Att bada skulle kunna vara en helande kraft som får en att stanna upp och låta allt gå snabbare.
Visste ni att om man befinner sig mellan 5000 och 8000 meters nivå får man 1/3 syreintagning och hjärnan blir långsammare och långsammare. Man kan säga att man blir 120 år gammal.

Nu säger jag inte att man blir gammal av att bada, men faktum är att man bromsar tid och rum och avkopplingen tar över hela kroppen och man blir rent sagd avslappnad och lugn.
Ska jag börja simma varje söndag när det inte förekommer fysisk aktivitet, eller ska jag sitta hemma?

Jag föredrar två timmars klor-inandning - mår min kropp bra, så mår jag bra. Och det är huvudsaken.
Att må bra.

Kommentarer

Postat av: Äri Ähmed

Publicerad 2010-02-15 11:33:28

"Förra veckan gjorde jag det med ungarna," ähehehehe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela